Rýchly prístup

K úspechu potrebujeme kvalitných ľudí i produkty

Konateľ spoločnosti Jaroslav Zeman prišiel do Somfy pred piatimi rokmi. Sprvu tu dva roky zastával funkciu obchodného riaditeľa. Na starosti má Českú i Slovenskú republiku. Jeho cesta do Somfy viedla cez spoločnosti CHG Toshiba a Hilti.

Čo je hlavnou náplňou vašej práce?

Obecne je mojou úlohou riadenie organizácie z pohľadu aplikácií stratégií Somfy, to znamená korporátnych stratégií a naplňovanie obchodných cieľov, teda riadenie všetkých aktivít, ktoré vedú k plneniu cieľov. Znamená to riadiť stredný management, ktorý má na starosti jednotlivé oddelenia, zaisťovať personálny rozvoj stredného managementu ako takého v rámci Českej a Slovenskej republiky. A zapojovať sa do transverzálnych projektov v rámci regiónu východnej Európy.

A ako sa vám darí tieto všeobecné ciele naplňovať konkrétne?

Môžem povedať, že z hľadiska implementácie nových stratégií je naša jednotka vnímaná ako jedna z najprogresívnejších, zároveň sa nám darí preplňovať i obchodné očakávania, preto sme vyberaní do projektov, ktoré idú naprieč celým regiónom. A konkrétne na našom trhu sa nám darí zvyšovať podiel produktov Somfy hlavne v oblasti tieniacej techniky a pohonov pre garážové a vjazdové brány. Rastie záujem o systémy automatizácie domácností, kde už produkty s technológiou io tvoria dominantný podiel oproti predchádzajúcej bezdrôtovej technológii. Taktiež je znateľný trend zvyšovania podielu práve bezdrôtového riešenia oproti drôtovému. Súčasne sa už v Českej a Slovenskej republike nachádza viac než 6000 pripojených domácností aktívne využívajúcich chytré riadenie. Ich počet rastie progresívne. 

Aký podiel na zmienených úspechoch má samotná značka Somfy?

Úplne zásadný. Úspech nie je len naše zásluha. Somfy je jednotkou, čo sa týka tieniacej techniky, a my tak samozrejme profitujeme zo zvuku tejto svetovej uznávanej značky. Vzhľadom k jej kvalite je jednoduchšie ju presadiť na pozíciu lídra.

Kvalita produktov je jedna vec, ale nie sú pre úspech firmy nemenej dôležití ľudia?

Bezpochyby. Behom môjho trojročného pôsobenia sa mi podarilo stredný management zreformovať a rozšíriť o nové funkcie. Podarilo sa nám vybrať do Somfy veľmi kompetentných ľudí, ktorí sú nadšení pre svoju prácu a vytvorila sa tu výborná atmosféra. A to je jeden z dôvodov, prečo sa nám darí.

Čím to nadšenie v ľuďoch vzbudzujete?

Snažíme sa, aby boli spokojní. V tom sme na svetovej špičke, ako dokazujú anonymné dotazníky, v ktorých sú kritéria ako spokojnosť s riadením, s kolegami, prostredím, benefity...
Podľa mňa sa miera spokojnosti ľudí skladá z troch zložiek, ktoré by mali byť v rovnováhe. Tými zložkami myslím finančnú odmenu, s kým pracujú a čo robia. Aby si nikto nesťažoval, že to nestojí za nič – ani peniaze, ani kolektív alebo samotná práca. Žiadna zo zložiek nemôže byť extrémne nízko, ale ani vysoko. Ani to, aby šla len jedna zo zložiek extrémne nahor, nie je pre život firmy zdravé. Príkladom môže byť napríklad predaj tabakových výrobkov. Tato práca môže byť i veľmi dobre zaplatená, môžu mať v kolektíve dobrých kolegov. Môžu mať ale radosť, že spoločnosti neprinášajú nič dobrého?

Ako je pre vás dôležité, že je Somfy renomovanou značkou?

Veľmi dôležité. Vo svojej profesijnej minulosti som nikdy nebol vo firme, ktorá by bola na chvoste, dokonca ani nie v strede kvality a ceny, čo spolu samozrejme súvisí. Vždy som bol zamestnaný u toho najlepšieho, čo na trhu je.

To máte také šťastie, alebo si cielene renomované firmy vyberáte?

Áno, cielene vyberám. Keď som sa po desiatich rokoch rozhodol, že potrebujem zmenu, niekam sa posunúť, reflektoval som len ponuky, ktoré boli v oblasti tých najlepších značiek.

A jak vidíte vašu budúcnosť v rámci Somfy, je ešte kam sa posúvať?

V rámci České a Slovenskej republiky nie je kam, ale to neznamená, žeby som mal zajačie úmysly. Pred piatimi rokmi som začínal na pozícii obchodného riaditeľa a tri roky som konateľom. Nie je to taká doba, aby som mal tendenciu sa posúvať niekam inam. Vidím na tejto pozícii veľa možností, ako sa realizovať. V súčasnej dobe je to napríklad vedenie medzinárodného projektu týkajúceho sa obchodného prístupu (zlepšenie procesov a kompetencií v obchodných tímoch), kde mám na starosti celý región Východnej Európy.

A aký je váš cieľ?

Napriek tomu, že máme na českom a slovenskom trhu dominantný podiel, chcel by som dosiahnuť toho, aby sme boli viac známi širokej verejnosti. Zatiaľ čo u profesionálov je povedomie o našej značke takmer stopercentné, u obyčajných ľudí sme tak na dvadsiatich percentách. A tiež by som bol rád, keby viac našich produktov skutočne končila tu. Naši výrobcovia sú veľmi proexportne zameraní, naviac šikovní a vyrábajú pekne a kvalitne. Preto nie všetky motory, ktoré v Čechách a na Slovensku predáme, končia na českom a slovenskom trhu. Dokonca je to menej než polovica. Moja ambícia je taká, aby sa zmenil pomer inštalovaných produktov v prospech Česka a Slovenska. Nie však tým, že by sa malo menej vyvážať, ale že akcelerácia interného trhu bude väčšia, než toho exportného.

Menia sa nároky na bývanie a s nimi i záujem o produkty Somfy?

Všetko ide ruku v ruke – rastú platy, klesá nezamestnanosť, rastie bonita českých a slovenských ľudí, a tak veci, ktoré boli ešte nedávno vnímane ako luxus, sa stávajú bežnou súčasťou života najmä vďaka zvyšujúcim sa nárokom na komfort a na úspory energie. Je to zrejmé predovšetkým v oblasti vonkajšieho tienenia, ktoré poskytuje ako komfort, tak i redukciu energetickej záťaže budovy. V súčasnosti je naviac zreteľný rast záujmu o dizajn. Veľmi módne sú exteriérové žalúzie. Hoci z pohľadu tepelnej izolácie a zabezpečenia domu môžu viac ponúknuť vonkajšie rolety, je väčší záujem práve o žalúzie, ktoré pekne vyzerajú, a okrem toho je ich výhodou možnosť plynulejšie regulovať svetlo.
Štandardom sa stáva i automatizácia. Diaľkové ovládanie tieniacich prvkov a motorov je úplnou samozrejmosťou, trend smeruje k prepojovaniu prvkov do systémov, kde spolu môžu vzájomne komunikovať a je možné ich centrálne ovládať, a to vďaka internetu kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Vedľa chytrých motorov, kde zaujímame v rámci Európy najväčší podiel, teda stúpa i záujem o chytré systémy – TaHoma® a Connexoon®. A štandardom by mala byť i vyššia úroveň služieb.

V čom spočíva vyššia úroveň služieb?

Nejde o to len opraviť produkt v prípade poruchy, ale o vyššiu kvalitu prístupu k zákazníkovi.
Somfy je prémiová značka, mercedes medzi motormi a riešeniami tienenia, a poruchy nie sú bežné. A predsa sme chceli priniesť i niečo špičkové v oblasti starostlivosti o zákazníka. A to je naša služba Somfy Assistance. V prípade problému s akýmkoľvek zariadením Somfy, či ho predal, nainštaloval alebo skompletizoval ktokoľvek, je neustále k dispozícii telefonická podpora. A pokiaľ sa nedá záležitosť vyriešiť telefonicky a je potrebná fyzická prítomnosť technika, sme schopní vyraziť a opraviť, buď prostredníctvom našich ľudí, alebo vybraných partnerov, o ktorých vieme, že dokážu rýchlo a kvalitne pomôcť.

Zistite viac
Kategórie
Tagy
Disqus is inactive